فین کردن

همه چیز در مورد فین کردن بعد از عمل بینی

یکی از موضوعات بسیار مهم برای کسانی که اخیرا عمل بینی انجام داده‌اند و یا قصد دارند در آینده نزدیک عمل رینوپلاستی را انجام دهند، بحث عوارض ناشی از برخی اقدامات مثل ورزش کردن، فین کردن، دستکاری کردن بینی، بد خوابیدن و … بعد از عمل جراحی بینی است. از

بدون پاسخ
4 سال ago
فهرست مطالب

فهرست مطالب

یکی از موضوعات بسیار مهم برای کسانی که اخیرا عمل بینی انجام داده‌اند و یا قصد دارند در آینده نزدیک عمل رینوپلاستی را انجام دهند، بحث عوارض ناشی از برخی اقدامات مثل ورزش کردن، فین کردن، دستکاری کردن بینی، بد خوابیدن و … بعد از عمل جراحی بینی است.

از دیگر عوامل مشکل آفرین بعد از عمل بینی و بر اثر نگهداری غلط از بینی، می‌توان به پایین انداختن سر، نداشتن استراحت کافی بعد از عمل، اصابت ضربه به بینی اشاره کرد. اگر به تازگی بینی خود را عمل کرده‌اید لطفا تا انتهای این مقاله با سایت دکتر لیلا شریفی همراه باشید و اگر سوالی دارید از طریق پشتیبانی واتساپ یا بخش نظرات بپرسید.

خوشبختانه به لطف پیشرفت تکنولوژی در زمینه علم پزشکی، در حال حاضر روش‌های بسیار پیشرفته برای عمل بینی وجود دارد. از طرف دیگر متخصصان خبره و توانمند می‌توانند جراحی زیبایی بینی را به بهترین شکل ممکن پیش ببرند. اما فراموش نکنید که مراقبت از خود در دوره نقاهت، تأثیر بسیار زیادی بر روی جلوگیری از عوارض بعد از جراحی زیبایی بینی و همچنین رسیدن به نتیجه دلخواه خواهد داشت. آموزش فین کردن بعد از عمل بینی یکی از نکات بسیار ساده، اما در عین حال مهم است. فین کردن بعد از عمل یکی از دلایل اصلی بد فرم شدن بینی است که در این مقاله راجع به آن صحبت می کنیم.

عوارض فین کردن بعد از جراحی بینی

زمانی که دچار آبریزش بینی و عفونت در مجاری بینی می‌شویم، تنها از طریق فین کردن می‌توانیم سرعت تخلیه مجاری بینی را بالا برده و از شر آبریزش بینی راحت شویم. اما این کار بعد از عمل رینوپلاستی عوارض بسیار زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت به همین دلیل است که متخصص از ما می‌خواهد تا مدتی از فین کردن بعد از عمل جراحی رینوپلاستی پرهیز نماییم. مهمترین عوارض فین کردن بعد از جراحی بینی عبارتند از:

۱- خونریزی بینی و پاره شدن بخیه‌ها:

وقتی شروع به فین کردن می‌کنید فشار زیادی به بافت‌ها و ساختار داخلی بینی وارد شده و اولین تأثیری که می‌گذارد، پاره شدن بخیه‌ها هست که خونریزی را به دنبال خواهد داشت. در این صورت مجدداً باید به جراح مراجعه کنید تا عمل بینی برای شما انجام گرفته و بخیه‌ها ترمیم گردد.

۲- تغییر فرم بینی و خراب شدن نتیجه عمل جراحی:

از طرف دیگر همین فشاری که به ببینی وارد می‌شود، کل ساختار بینی را تحت تأثیر قرار داده و باعث خراب شدن فرم بینی پس از جراحی می‌شود. به خاطر داشته باشید بعد از عمل بینی، حداقل به مدت یک تا دو ماه (با توجه به وضعیت بینی شما) نباید کوچکترین فشاری به بینی وارد شود. به خصوص اگر پیوند غضروف انجام گرفته باشد، هر گونه فشار باعث انحراف غضروف شده و شما بعد از چند ماه متوجه می‌شوید که بینی متقارن نیست و یا اینکه یکی از مجاری بینی نسبت به دیگری، تنگ‌تر است. با توجه به آنچه که گفته شد، باید طبق دستورالعمل متخصص تا مدت زمان مشخص شده، از فین کردن بعد از جراحی زیبایی بینی خودداری کنید. (به شما پیشنهاد می کنیم که در روزهای اولیه بعد از عمل از خودن غذای سفت و جویدنی خودداری کنید. حتما مقاله تا چند روز بعد از عمل نباید غذای جویدنی خورد را مطالعه کنید)

اگر فین نکنیم، پس چگونه بینی خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن بینی بعد از عمل بسیار مهم است زیرا باعث آسایش و راحتی بیشتر شما و تسریع در بهبود زخم‌ها می‌شود، اما بنا به دلایلی که در بالا توضیح دادیم، نباید با فین کردن بینی خود را تمیز کنید. به جای فین کردن می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید (نکته، در روزهای اول بعد از عمل، به علت وجود تامپون در بینی حتما با پزشک خود مشورت کنید، معمولا بعد از چند روز و با توجه به وضعیت بینی شما، پیشنهاد به تمیز کردن بینی می‌شود):

۱- استفاده از محلول آب نمک استاندارد (نرمال سالین) و گوش پاک کن

برای خارج کردن لخته‌های خون و ترشحات بینی یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از آب نمک و گوش پاک کن است. البته باید به نحوی بینی خود را تمیز کنید که فشاری به آن وارد نشود. مرطوب نگه داشتن فضای داخل بینی و خارج کردن ترشحات باعث بهبود عملکرد بینی و راحتی شما می‌شود. اگر از سرم شستشو استفاده می کنید بهتر است برای حداقل یکماه به شستشو بینی ادامه دهید.

۲- استفاد از محلول پراکسید هیدروژن

هنگام استفاده از محلول پر اکسید هیدروژن بهتر است که از آینه و گوش پاک کن کمک بگیرید. این محلول به خروج ترشحات از بینی کمک می‌کند و خاصیت ضد عفونی کنندگی نیز دارد.

۳- استفاده از پماد بایستراسین

پماد پولیسپورین یا بایستراسین به تمیز کردن بینی و جلوگیری از عفونت بینی کمک زیادی می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم که از این روش نیز برای تسهیل در خروج ترشحات بینی استفاده کنید.

۴- استفاده از پماد پلی پروپیلن

هنگام تمیز کردن بینی با گوش پاک کن کمی سر گوش پاک کن را به پماد پلی پروپیلن آغشته کنید. این پماد به حفظ رطوبت داخلی بینی و خروج ترشحات آن کمک زیادی می کند.

۵- استفاده از اسپری نرمال سالین

استفاده از این اسپری نیز پیشنهاد می‌شود. البته نیازی نیست که همزمان از همه این روش‌ها استفاده کنید. بلکه هدف این است که بدون وارد آمدن فشار به بینی ترشحات را خارج کنید و محیط داخلی بینی را مرطوب نگه دارید.

نکته: لخته‌های خون را به زور از بینی خارج نکنید. اجازه دهید که زحم ها ترمیم شوند و به صورت طبیعی لخته‌ها از بینی خارج شود.

دلیل آبریزش بینی بعد از جراحی رینوپلاستی چیست؟

قبل از اینکه به بررسی عوارض فین کردن بعد از عمل زیبایی بینی (برای آگاهی از عوارض عمل بینی بعد از چند سال کلیک کنید) بپردازیم، اجازه دهید این موضوع را بررسی کنیم که چه دلایلی منجر به آبریزش بینی می‌شود و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد؟

مسلما اگر آبریزش اتفاق نیافتد، نیازی به فین کردن نیز نخواهد بود. آبریزش بینی بعد از جراحی رینوپلاستی یک وضعیت کاملاً طبیعی و موقت بوده و بعد از چند روز به حالت عادی باز می‌گردد. آلرژی به ماده حساسیت‌زا و یا به پانسمان موجود در داخل بینی و یا حتی ابتلا به سرماخوردگی، از جمله مهمترین دلایل آبریزش بینی بعد از عمل رینوپلاستی هستند.

اگر آبریزش بینی بعد از عمل زیبایی بینی به دلیل آلرژی اتفاق بیفتد، باید تحت نظر متخصص دارو‌هایی مصرف کنیم که شدت آلرژی کاهش پیدا کند. اما اگر شما در دوره نقاهت از خود مراقبت نکرده و دچار سرماخوردگی شوید، وضعیت کاملاً متفاوت می‌شود چون همراه با آبریزش بینی، دچار عفونت بینی نیز خواهید شد و نیاز است که این عفونت از مجرای بینی تخلیه گردد. بنابراین مراقبت از خود در دوره نقاهت بعد از جراحی بینی، مهم‌ترین فاکتور برای جلوگیری از آبریزش بینی بعد از جراحی رینوپلاستی به حساب می‌آید.

عوارض فین کردن بعد از عمل بینی
اگر بعد از عمل بینی فین کنید، ممکن است با خون ریزی بینی، باز شدن بخیه‌ها، تغییر فرم بینی و بهم ریختن تقارن بینی مواجه شوید!

فین کردن بعد از عمل بینی تا چه مدت ممنوع است؟

همانگونه که متوجه شدید فین کردن بعد از جراحی بینی عوارضی دارد که برای جلوگیری از این عوارض، متخصص از شما می‌خواهد تا بازه زمانی مشخص، از انجام این کار خودداری کنید. جراح در جلسه مشاوره برای شما توضیح می‌دهد که حداقل سه هفته تا یک ماه به هیچ عنوان نباید فشار به بینی شما وارد گردد. بنابراین فین کردن بعد از جراحی بینی در سه هفته اول دوره نقاهت، مطلقاً ممنوع است چون در زمان فین کردن، شما هوا را با فشار بسیار زیادی از بینی خارج می‌کنید و همانگونه که گفته شد این فشار زیاد، ساختار داخلی بینی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

البته بعد از گذشت سه هفته، شما باید به جراح خود مراجعه کنید تا ساختار بینی و همچنین سرعت ترمیم بخیه‌ها را ملاحظه و بررسی نماید. در صورتی که درمان به خوبی پیش رفته باشد، پس از آن می‌توانید فین کردن را انجام دهید.  البته در این زمان نیز باز هم باید احتیاط کرد. بعضی از افراد با فشار زیادی فین کردن را انجام می‌دهند تا بتوانند آب و عفونت موجود در داخل بینی را تخلیه کنند. توجه داشته باشید که بعد از یک ماه، باز هم باید به آرامی و بدون فشار به بینی، فین کردن را  انجام دهید تا هیچ خطری نتیجه جراحی بینی را تحت تأثیر قرار ندهد.

تا چند روز بعد از عمل بینی نباید فین کرد؟
حداقل سه هفته تا یکماه بعد از عمل بینی به هیچ عنوان نباید فین کنید. سپس باید توسط پزشک معاینه شوید تا وضعیت بینی و روند بهبود بررسی شود.

فین کردن بعد از جراحی بینی چگونه انجام شود؟

جراحان عمل زیبایی بینی معتقد هستند که متقاضیان باید تا یک سال، از وضعیت بینی خود مراقبت کنند. اگر چه بعد از چند ماه، خطر برطرف شده و ساختار بینی فرم اولیه خود را به دست می‌آورد ولی برای اینکه از نتیجه کار اطمینان حاصل کنید و بدون هیچگونه عارضه‌ای بهترین نتیجه را به دست بیاورید، باید به مدت یک سال تحت نظر متخصص بوده و از بینی خود مراقبت نمایید. بنابراین بعد از گذشت یک ماه، اگر متخصص به شما اجازه داد، فین کردن را انجام دهید. برای این منظور باید چند نکته بسیار مهم را رعایت کنید:

۱- حداقل تا ۶ ماه از فشار وارد کردن به بینی، خودداری کنید. بنابراین فین کردن به گونه‌ای انجام گیرد که هیچ گونه درد یا ناراحتی بر روی بینی حس نشده و ساختار داخلی بینی تحت فشار نباشد.

۲- بعد از فین کردن به هیچ عنوان دستمال را محکم به بینی خود نکشید چون همانگونه که گفته شد حداقل تا یک سال باید مراعات کرده و فشاری به ساختار بینی وارد نکنید.

۳- بهتر است اجازه دهید آبریزش بینی به صورت طبیعی انجام گرفته و مایعات و عفونت که در داخل بینی وجود دارند، به آرامی از مجرا خارج شوند. به هیچ عنوان دستمال را در داخل مجرای بینی فرو نکنید چون در این صورت فشار زیادی به پره‌های بینی وارد شده و ممکن است پره‌ها دچار آسیب شوند و یا اینکه غضروف میانی بینی منحرف گردد.

۴- در صورتی که دچار آبریزش بینی شدید، حتماً به جراح مراجعه کنید تا دارو برای کنترل آبریزش تجویز شود. در فصل بهار حساسیت در بین افراد افزایش پیدا می‌کند، بنابراین اگر شما از آن دسته افرادی هستید که همیشه در بهار دچار آبریزش بینی می‌شوید، قبل از بروز این عارضه حتماً موضوع را با متخصص در میان بگذارید تا دارو‌های ضد حساسیت را برای شما تجویز نماید.

۵- از مصرف خودسرانه داراوها خودداری کنید. برخی از متقاضیان همانند گذشته شروع به خود درمانی کرده و برخی از قرص‌های آنتی‌هیستأمین یا سرماخوردگی را مصرف می‌کنند. این کار اشتباه بسیار بزرگی است چون وضعیت بدنی شما نسبت به سابق تغییر کرده است و مصرف برخی از دارو‌ها باعث رقیق شدن خون و افزایش خونریزی در محل بخیه‌ها خواهد شد. بنابراین از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کرده و تنها دارو‌هایی را مصرف نمایید که متخصص برای شما تجویز می‌کند.

۶- بعضی از افراد به نوعی ماده غذایی آلرژی دارند. به خصوص با مصرف صیفی‌جات، سبزیجات و همچنین برخی از انواع ادویه‌ها، شدت آلرژی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین حتماً رژیم غذایی مناسب را در دوره نقاهت در پیش بگیرید. البته جراح در جلسه مشاوره برای همه متقاضیان توصیه می‌کند که از خوردن مواد غذایی آلرژن به خصوص ادویه‌ها، در یک ماه اول دوره نقاهت پرهیز کنند چون بعد از عمل بینی، به دلیل اینکه مخاط بینی دستکاری شده است، حساسیت فرد افزایش پیدا می‌کند.

۷- از آنجایی که آبریزش بینی به دلیل سرماخوردگی نیز اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر جراحی را زمانی انجام می‌دهید که هوا کمی خنک شده و احتمال سرماخوردگی وجود دارد، حتماً لباس گرم بپوشید و به جز در موارد ضروری، از خانه خارج نشوید. همچنین از قرار گرفتن در اماکن شلوغ پرهیز کنید. اگر یک فرد مبتلا به سرماخوردگی در جمعیت وجود داشته باشد، شما را نیز درگیر خواهد کرد. به طور کلی برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی داشته و خیلی زود دچار سرماخوردگی می‌شوند، توصیه می‌کنیم عمل جراحی را در فصل گرم سال یعنی در تابستان انجام دهند. البته در این زمان نیز به هیچ عنوان نباید مقابل کولر بنشینند چون برخورد هوای سرد به صورت، باعث تحریک مخاط بینی شده و از سوی دیگر خطر سرماخوردگی را بسیار بالا می‌برد.

چگونه آبریزش بینی در یک ماه اول بعد از جراحی را کنترل کنیم؟

در این مطلب برای شما توضیح دادیم که در یک ماه اول بعد از عمل رینوپلاستی به هیچ عنوان نباید فین کنید. اما اکثر متقاضیان این سؤال را مطرح می‌کنند که اگر دچار آبریزش بینی شدیم، چگونه می‌توانیم بینی خود را تمیز کنیم؟ در این زمان شما تنها باید اجازه دهید که آبریزش انجام شده و مایعات از بینی شما خارج گردند. سپس دستمال را به آرامی در قسمت زیر بینی قرار دهید تا بتوانید مایعات خارج شده از بینی را پاک کنید. به هیچ عنوان دستمال را به بینی نکشیده و به بینی خود فشار نیاورید. این تنها راهکار این است که کمک می‌کند بتوانید بدون فشار وارد کردن، بینی را تمیز نمایید.

آبریزش بینی بعد از عمل بینی
چگونه از آبریزش بینی بعد از عمل جلوگیری کنیم؟

 

دیدگاه و پرسش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکتر لیلا شریفی

دکتر لیلا شریفی با بیش از ۱۲ سال سابقه جراحی زیبایی بینی آماده ارائه خدمات به شما هستند. دکتر شریفی دارای بورد تخصصی جراحی گوش و حلق و بینی و جراحی سر و گردن هستند. ایشان دوره پزشکی عمومی و‌ تخصص خود را در دانشگاه شیراز گذرانده‌اند. دکتر شریفی از سال ۲۰۱۲ میلادی عضو‌ انجمن جراحان پلاستیک صورت اروپا شده‌اند و در کنگره‌های بین المللی بسیار زیادی در زمینه عمل‌های جراحی بینی و پلاستیک صورت حضور فعال داشته ‌و یکی از شناخته شده‌ترین و فعالترین پزشکان جراحی زیبایی بینی در شهر شیراز به شمار می‌آیند.